Museumbezoek Harderwijk:

Het stadsmuseum Harderwijk had in het verleden niet meer dan 3000 bezoekers per jaar.
Nu is dat inmiddels 40.000 bezoekers op de begane grond en 16.500 betalende bezoekers.
De voordeur staat altijd open en begane grond is voor iedereen toegankelijk, excl. bezoek museum.

Om zoveel meer bezoekers te trekken zijn de volgende stappen gemaakt:

  • Businessplan opstellen waarin ook een verbouwing en een lift voor minder validen. Deze lift is overigens bekostigd uit het budget van de WMO
  • De begane grond is gratis toegankelijk voor iedereen. Er is een speciale ruimte waar lokale kunstenaars eenmaal gratis kunnen exposeren. De expositie wisselt per 6-8 weken
  • Er is een professionele directeur aangesteld voor 36 uur per week.

Het stadsmuseum is voor iedereen toegankelijk. Dus ook voor vergaderingen van bijvoorbeeld buurtbelang of recepties. Belangrijk: het geheel dient verrassend te zijn.

Het museum heeft ongeveer 60 vrijwilligers. De menukaart bestaat uit koffie, thee en iets lekkers daarbij . Voor lunch of diner staan op de achterkant van de menukaart de adressen van de lokale horeca elders in de binnenstad. Op die manier zijn ook ondernemers tevreden met deze manier van een museum runnen. Daar waar ondernemers eerst sceptisch waren ( concurrentie) is er nu een goede samenwerking.

Het museum ontvangt jaarlijks € 210.000 subsidie.

De wethouder vertelt dat cultuur belangrijk is voor de leefbaarheid en vond dat alle partijen verbonden dienden te zijn voor een succesvol en levendige binnenstad. Zo is het poppodium naar het centrum verhuisd en zijn er speciale projecten voor kwetsbare mensen.
Om te komen tot de huidige situatie heeft men 4-5 jaar geïnvesteerd in tijd.
Gemeente Harderwijk investeert enorm in gebouwen.
Evenementen ontvangen € 130.000 aan subsidie.

Het programma ‘De andere binnenstad’ laat zien dat het verblijf belangrijker is dan het winkelen. Doelgebieden moesten sterk worden neergezet en dat vereiste samenwerking van diverse partijen.
Het doel van het programma ‘De andere binnenstad’ was:
Zoveel mogelijk mensen  zo lang mogelijk laten verblijven in de binnenstad waarbij zij zoveel mogelijk uitgeven.
Gemiddelde uitgave was € 80,00 per persoon maar dat mag hoger.

Inmiddels willen ze ook een samenwerking met omliggende gemeenten.

Budget kunst en cultuur € 3.000.000 voor 2019 oplopend tot € 4.000.000 in 2020
Aantal inwoners: 46.000

Museumbezoek ELBURG:

Arjen Klein, wethouder van Elburg.
Elburg bestaat uit:

  • Elburg
  • ’t Harde
  • Doornspijk
  • De hoge Enk
  • Oostendorp

De wethouder: cultuur = toerisme (*) en wil een helder publiek. Bij voorkeur geen markten met bezoekers met slippers en t-shirtjes maar het hogere segment toerist.

In Elburg is een museaal platform waar diverse partijen in vertegenwoordigd zijn. Eén van de reden om een museaal platform te ontwikkelen was het feit dat veel medewerkers van bedrijven in de binnenstad niet konden vertellen waar de musea zich bevonden. De gemeente is van mening dat iedereen die in de binnenstad woont en werkt ambassadeur dient te zijn van Elburg.
De overleggen van het museaal platform worden (verplicht) teruggekoppeld met ieders achterban.
Voor dit platform is € 50.000 beschikbaar gesteld om het geheel te professionaliseren.

In Elburg zijn 8 musea die gemiddeld 130.00 bezoekers trekt per jaar.

Budget kunst en cultuur ongeveer € 1.200.000
Aantal inwoners: 23.000